Jag tänker, alltså lever jag..eller?

Igår hade jag en irriterad disskution med M om saker som inte går att förklara men som ändå finns och så på något sätt så kom vi in på ämnat hur man lever och att man bara kan existera.
Min åsikt var att vi är matade med information om hur vi ska leva ett liv, hur vi ska göra för att leva och det är vi själva som byggt upp det, det är vi själva som har en "mall" om hur vi ska leva våra liv. Om vi inte hade kommit på dom sakerna så skulle vi inte leva, då skulle vi endast existera och finnas här i världen utan att leva ut våra liv. Inte sant?

En person som jobbar, äter, träffar vänner, går och tar en drink, reser och uppnår saker som den vill i sitt liv. Den personen lever tillskillnad från en person som tex. ligger hemma, ensam, går inte utanför dörren, äter och dricker för att överleva dagen. Den personen existerar bara, den finns ju bara här utan att leva.
M blev irriterad då han tyckte det lät fördomsfullt och elakt men det är inte så jag menar. Alla människor har ju ett liv, våra hjärtan slår och vi tänker men bara för det så lever man inte. Man måste göra saker i sitt liv för att leva. Annars så finns man ju bara i samhället, i systemet. Man finns bara, men man lever inte.

Hm.. jag har svårt att förklara hur jag tänker men någonstans där ute kanske det är någon som förstår hur jag menar och resonerar! M tyckte självklart helt tvärtom och dumförklarade mig några gånger och sa jag borde kolla upp vad orden betyder. Men Leva och Existera, det är faktiskt två helt skillda saker!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0